Onderzoek
< naar de onderzoek- en perspagina

Actiecode.nl lanceert app

AMSTERDAM 17 december 2014 - Kortingscodewebsite Actiecode.nl lanceert vlak voor de Kerst een app om mobiele bezoekers een betere ervaring te bieden, maar vooral ook om gaandeweg een product te ontwikkelen dat naast de PC en Tablet een rol gaat innemen in de vele touchpoints van de consument in het aankoopproces.

Focus op online korting
Bij een app en korting denk je al snel aan een lokale insteek, maar Imbull, het bedrijf achter Actiecode.nl heeft ervoor gekozen om eerst te focussen op online kortingscodes. Lokaal blijkt toch nog best lastig in Nederland.

We zien dat de behoorlijk goed uitgewerkte lokale korting app initiatieven in Nederland eigenlijk minder hard aanslaan dan wijzelf aanvankelijk hadden gedacht. De Nederlandse consument lijkt nog niet zo mobiel georiënteerd te zijn wat korting betreft. Het is daarbij lastig om de kosten van sales, iets wat bij lokale kortingen om de hoek komt kijken, terug te verdienen aan de kleinere retailers. Dat hebben we zelf eerder ook ervaren met het platform Actiekrant.nl, waarvan we de activiteiten - mede om die reden - dan ook hebben gestaakt.

Verdienmodel op de schop
De app krijgt een grotere online shopping insteek. Ook daar dienen enige drempels te worden overwonnen. Van concurrenten uit het buitenland weten we dat de transitie van de PC naar mobiel moeilijkheden geeft vanwege het no-cure-no-pay verdienmodel dat kortingscode sites hanteren. De trackingtechniek is niet zo ver dat deze kan volgen wat er tussen twee verschillende devices gebeurt. En consumenten pakken de telefoon om te zoeken en de korting te vinden, maar bestellen via PC of Tablet. Ook naar korting zoekende consumenten – een belangrijke bron van verkeer - zijn moeilijker naar een app te verwijzen. Anderzijds bereik je wel weer een heel ander soort gebruiker.

Doelgroep zit op de WC
Het klinkt misschien gek, maar we mikken op mensen die op de wc zitten, 25-35 jaar, wonend in de randstad en vrouw. Even dat ‘scrol-momentje’ om te kijken of er korting is voor je favoriete shop. Daar gaat het ons om. Handige pushberichten van je favoriete shops op het moment dat er codes online komen gaan daarbij helpen.

De toekomst
De app heeft wel een lokale sectie. Deze wordt echter met name gedragen door coupons van de grote retailketens. Op de langere termijn zal deze sectie naar verwachting wel een belangrijkere rol innemen. De retail verandert echter niet snel, en oude kassasystemen dienen plaats te maken voor systemen die het verwerken van mobiele coupons mogelijk moeten maken.

Met de ervaring die Imbull met de app opbouwt wil Imbull, het bedrijf achter Actiecode.nl, de ook een app ontwikkelen voor de andere platforms, Kortingscode.nl en Flipit.com. Dit wordt misschien iets totaal anders, dat gaan we zien.