Black Friday en Cyber Monday: 14,6% omzetgroei verwacht

Amsterdam, 25 november 2015 – Het uit de Verenigde Staten (VS) overgewaaide fenomeen Black Friday en Cyber Monday krijgt in Nederlandsteeds meer voet aan de grond. Dit jaar is het uitverkoopweekend, dat aankomendweekend plaatsvindt, naar verwachting goed voor een online omzet van 102 miljoen euro. Dat is een stijging van 14,6% ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit internationaal onderzoek* van Actiecode.nl, de online marktplaats voor slimmer winkelen, in samenwerking met Centre for RetailResearch (CRR).

Het weekend na Thanksgiving is in de VS van origine hét moment omde kerstinkopen te starten. Consumenten kunnen op Black Friday Nederland zowel via onlineals offline retailers profiteren van hoge kortingen en aanbiedingen. Het uitverkoopweekend eindigt met Cyber Monday, de Amerikaanse term voor de drukste dag van het jaar voor webwinkels. Op Cyber Monday worden er voornamelijkaankopen gedaan in categorieën zoals kleding, speelgoed en elektronica.

Actiecode.nl stelt: “Het zijn met name van origine Amerikaanse bedrijven die Black Friday aanhangen, maar met het oog op de sinterklaas inkopen van Nederlanders zouden bedrijvenserieus moeten overwegen bij dit fenomeen aan te haken en zo een extra graantjemee te pikken. Zeker nu dit jaar het uitverkoopweekend zo vroeg valt, is ervolop gelegenheid om ervoor te zorgen dat consumenten hun feestdagenaankopen optijd in huis halen.”

Grootste online omzet op Cyber Monday

De online omzet is op Cyber Monday traditiegetrouw groter dan op Black Friday. Ook in Nederland is deze opmaat in de cijfers duidelijk te zien. Daar waar Black Friday goed is voor een online omzet van 31 miljoen euro, is deomzet op Cyber Monday naar verwachting 45 miljoen. In het tussenliggende weekenddraaien webwinkeliers zo’n 26 miljoen euro extra.

Ook in andere Europese landen buiten de VS winnen de dagen aanpopulariteit. In het Verenigd Koninkrijk is het uitverkoopweekend sinds vierjaar echt ingeburgerd en dit jaar zullen de verkopen op Black Friday voor heteerst voor meer dan 1 miljard euro omzet zorgen. Gekeken naar de omzet in deperiode van Black Friday tot en met Cyber Monday staat Nederland echter nog inde schaduw van landen zoals de VS (ruim 5,4 miljard euro) of buurland Duitsland(924 miljoen euro). Het laat echter wel zien dat de dagen veel potentie hebbenvoor Nederlandse retail.

Actiecode.nl vult aan: “Gekeken naar de wereldwijde online omzettijdens het uitverkoopweekend is Nederland nog een relatief kleine speler. Toch laat de verwachte omzetstijging van 14,6% zien dat Nederlandse retailers steedsmeer inspelen op het Amerikaanse fenomeen. Daarnaast is de toenemende populariteit van deze eindejaarskortingen een teken voor retailers dat erinteresse is van besparingsgerichte consumenten om het meeste uit hun feestdagenbudget te willen halen. Om deze consumenten succesvol aan zich tebinden, moeten retailers hen overtuigen met aantrekkelijke en bovenalconsistente aanbiedingen en prijzen op alle kanalen.”

 

* Shopping for Christmas 2015: Retail Prospects, Centre forRetail Research. Onderzoek in België, Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië,Nederland, Spanje, UK en VS. Het onderzoek omvatte een omvangrijke statistischeanalyse en interviews met 50 omzetsterke handelaren per markt.