Hoe heeft het sponsorlandschap van de Tour de France zich ontwikkeld sinds de jaren 90?

Tour de France 2017 - Wielersport liefhebbers kunnen hun favoriete team en wielrenner weer aanmoedigen. Niemand weet zeker wie van de 198 wielrenners er met de gele trui vandoor gaat in de Tour de France, maar alle renners en sponsors zijn er klaar voor.

Maar wie zijn nu eigenlijk die sponsors? En wat voor soort bedrijven zijn het meest gerepresenteerd in de Tour de France?

HET RESULTAAT

We hebben onderzocht hoe het sponsorlandschap van de Tour de France zich afgelopen jaren heeft ontwikkeld.

Notitie: We hebben besloten om in de analyse ook de winnende teams en renners mee te nemen die zijn gediskwalificeerd en de naderhand prijs is afgenomen (zoals Lance Armstrong). Reden hiervoor is de aandacht die de sponsors alsnog hebben gekregen door de live dekking van de Tour de France.

Sponsoring
De budgetten liggen tegenwoordig rond de 18 miljoen euro voor de tourploegen. Dit is een gemiddelde, de meeste ploegen moeten het doen met zo'n 12 miljoen euro per seizoen, terwijl Sky (35 miljoen), Katusha (32) en BMC (28) er met kop en schouders bovenuit steken. Lotto-Jumbo wordt ingeschat op zo'n 13/14 miljoen euro per jaar. 

Hoofdsponsors leggen vaak zo'n 60% van het teambudget op tafel, overige sponsors vaak rond de 20%, ongeveer gelijk aan het startgeld wat de teams krijgen voor participatie. Prijzengeld is geen onderdeel, dit gaat rechtstreeks naar de renners.

Rond de 75% van het totale budget gaat direct terug in salarissen, zo'n 60% naar de renners en 15% naar personeel. Overige kosten zitten veelal in de logistiek van de teams.

 
Een interessante ontwikkeling in het sponsor landschap is dat de sponsoren uit de industrieën ‘Eten & Drinken’, ‘Mode’, ‘Retail’ en ‘Meubels en Apparaten’ van de meest dominante sponsoren, naar de sponsors die ondergerepresenteerd zijn gegaan.



'Finance', ‘Gokken en Loterijen’ en 'Telecommunicatie’ zijn al jaren de meest stabiele en de grootste industrieën in de sponsoring van de Tour de France. ‘Gokken en Loterijen’ is sinds de jaren 90 tot een iets minder groot onderdeel van de sponsoring uitgegroeid, maar is nog steeds een van de grootste sponsor industrieën. De categorie ‘Finance’ is vanaf de jaren 90 tot nu ongetwijfeld de grootste van allemaal, met een totaal aantal van 96 sponsors. Hun hoogtijdagen waren in de jaren ‘00, met 44 verschillende hoofdsponsors. Sinds 2010 is het aantal gedaald tot 30, maar is het nog steeds de tweede grootste sponsor industrie. De industrie 'Fietsmateriaal' is momenteel de meest dominante wat betreft hoofdsponsors in het wielrennen.


 

Informatie over het onderzoek

 

  • De data werd verzameld tussen 19 apr. en 23 juni 2017 via LeTour.fr. en A.S.O. (Amaury Sport Organisation)
  • De originele data kan via deze link gedownload worden.
Kortingscode GrouponKortingscode adidasKortingscode Albert HeijnKortingscode Expedia